TIPS DOKTOR SAY TENTANG PENCEGAHAN VIRUS INFLUENZA


TIPS DARI DR SAY SHAZRIL NI TENTANG PENCEGAHAN VIRUS INFLUENZA YANG PERLU DIIKUTI .

BAK KATA PEPATAH: "MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI"

1) Jaga kebersihan 
Sering kali kita terlihat, ramai orang yang menutup mulut atau hidungnya ketika bersin dan juga batuk. Tetapi perlu diingatkan juga supaya mencuci tangan dengan sabun dan air bersih yang mengalir supaya kuman di telapak tangan tidak tersebar di merata tempat. Secara tidak langsung dapat mengelakkan virus influenza ini dijangkiti. 




2) Pakai topeng muka
Tutup mulut atau hidung dengan tisu kering apabila batuk atau bersin. Selain itu, pakai topeng muka supaya titisan cecair dari mulut dan hidung tidak tersebar ke orang lain. 
3) Jauhi tempat sesak
Apabila terkena jangkitan selesema ataupun flu, jauhkan diri daripada tempat yang sesak. Juga elakkan diri daripada mendekati orang-orang yang batuk atau selesema dan hindari bersentuhan dengan orang luar negara atau pelancong asing yang dijangkiti influenza atau flu burung. 


Memakai penutup muka (face mask) dapat elakkan titisan cecair dari mulut dan hidung tersebar pada orang lain.
4) Pemakanan dan diet sihat 
Jamah hidangan mengikut piramid makanan seimbang dan tidak membeli makanan luar yang terdedah di persekitaran kotor. Selain itu, galakkan diri untuk lebih aktif bergerak dan berpeluh dalam kehidupan seharian. 

5) Vaksin flu
Ibu bapa perlu prihatin terhadap anak-anak yang berumur di bawah lima tahun kerana kelompok itu lebih berisiko berbanding kategori yang lain. Kanak-kanak yang sedang membesar memerlukan lebih banyak udara, makanan dan minuman mengikut kuantiti pembesaran serta pertumbuhan diri. 
Cara paling berkesan untuk mengubatinya ialah melalui vaksinasi kerana ia lebih selamat dan berkesan untuk kanak-kanak, malah pendekatan itu sudah digunakan sejak lebih 60 tahun. 
Mengulas lanjut, Dr Say yang ditemui ketika majlis pelancaran kempen Flu Prevention Is An Act Of Love mengakui ada benarnya dengan kenyataan bahawa mencegah itu lebih baik daripada mengubati. 


Mencegah itu lebih baik daripada mengubati.
Malahan, beliau turut menasihati kelompok remaja dan dewasa supaya sentiasa sedar dan menjaga kesihatan agar tidak dijangkiti virus influenza.  
"Bila imuniti badan rendah, kita senang dijangkiti penyakit. Imuniti badan boleh rendah jika kita kurang rehat, stres, pemakanan dan diet yang tidak seimbang serta waktu tidur yang tidak cukup," katanya.
Sehubungan itu, katanya, ibu bapa dan penjaga perlu ingat jika keimunan kanak-kanak bawah lima tahun dan warga tua berusia 65 tahun ke atas ini pada tahap rendah, akan lebih senang dijangkiti demam, juga batuk dan selesema. 
"Jadi amalkan gaya hidup sihat, dapatkan vaksin supaya kita dapat kurang komplikasi dan tidak mudah dijangkiti virus influenza," katanya.